تعداد بازدید: 2452

توصیه به دیگران 1

شنبه 25 مهر 1388-0:0

يوسف نژاد خطاب به وزير اقتصاد:برويد با "اعتماد"مصاحبه کنيد!

علي اصغر يوسف نژاد -نماينده اصلاح طلب مردم ساري- به وزير اقتصاد پيشنهاد مي کند با روزنامه «اعتماد» مصاحبه داشته باشد تا حرف هاي دولت دهم از طريق اين رسانه منتشر شود.


 شمس الدين حسيني که براي شرکت در نشست ويژه اصل 44 به مجلس آمده اين پيشنهاد يوسف نژاد را مي پذيرد تا طي گفت وگويي درباره هويت خريدار مخابرات، طرح تحول و اوضاع اقتصادي کشور پس از انتخابات سخن بگويد.متن گفت گوي اعتماد را با اين وزير مازندراني بخوانيد.

---

-آقاي دکتر، پس از واگذاري سهام مخابرات شبهاتي درباره نحوه واگذاري و خريدار آن براي مردم به وجود آ مده است. با توجه به اينکه عنوان مي شود خريدار مخابرات يک نهاد نظامي است، آيا جنابعالي به عنوان وزير اقتصاد خريدار را سپاهي مي دانيد؟

ببينيد سهام مخابرات به يک کنسرسيوم فروخته شده. ترکيب اين کنسرسيوم و سهامداران آن مشخص است. اين کنسرسيوم مثل هر شرکت ديگري براساس قانون وارد عرصه اقتصادي شده است. شما برويد نگاه کنيد ببينيد آيا مي توانيد اثري از وابستگي سپاه به عنوان يک نهاد نظامي در آن ببينيد.

-يعني شما خريدار مخابرات را سپاه نمي دانيد؟

خير، بنده همين جا اعلام مي کنم خريدار مخابرات نه سپاه و نه هيچ نهاد نظامي ديگري نيست بلکه کنسرسيومي آن را خريده که براساس قانون مجوز گرفته و مثل هر شرکت ديگري فعاليت اقتصادي انجام مي دهد.

-اين را به ضرس قاطع اعلام مي کنيد؟

بله، بنده به ضرس قاطع اعلام مي کنم خريدار سهام مخابرات نه تنها سپاه نيست بلکه نهادي وابسته به اين ارگان نيز نيست. حالا ممکن است سپاهياني سهامدار باشند اما اين به آن معنا نيست که سپاه سهامدار باشد. به عنوان مثال احتمال دارد افرادي از سپاه سهامي از اين کنسرسيوم را خريداري کرده باشند. اينکه ربطي به خود سپاه ندارد. نکته اين است که هر کس مستقل از شغلي که دارد مي تواند سرمايه گذاري کند. اين کار که منع قانوني ندارد.

-گفته مي شود سهام با قيمت ارزاني به فروش رسيده و دولت در واگذاري مخابرات ضرر داده، در اين باره چه مي گوييد؟

بحث ارزان فروشي صحت ندارد. سهام در بورس عرضه شده. قيمت پايه را هم هيات واگذاري تعيين کرده. حتي سهام بالاتر از قيمت پايه فروخته شده. من نمي دانم منظور از ارزان فروشي چيست. اينهايي که مي گويند ارزان فروشي شده با چه دليلي چنين حرفي را مي زنند. قيمت توسط تيمي تخصصي تعيين شده و سهام آن بالاتر از آن قيمت به فروش رسيده حال منظور دوستان از ارزان فروشي چيست بايد از خودشان بپرسيد. به نظر بنده ارزان فروشي سهام مخابرات بحثي است که از پايه اشتباه است.

-آنها مي گويند يک شرکت رقيب را حذف کرده ايد تا خريدار فعلي مالک مخابرات شود.

منظور آنان شرکت پيشگامان کوير يزد است. ببينيد وقتي موضوع واگذاري مطرح شد کميته اهليت اعلام کرد به استناد ماده 21، متقاضيان استراتژيک بايد اهليت شان احراز شود. حتي اين موضوع در آگهي شرايط مزايده آمده بود. وقتي اين شرکت تقاضاي خريد مخابرات را داد کميته اهليت اعلام کرد اهليت پيشگامان کوير يزد احراز نشده و خود به خود اين شرکت از صف خريد سهام مخابرات خارج شد. به هر حال معامله يي به اين بزرگي را بايد يک نهاد رسيدگي کند. قبل از اينکه پرسش بعدي را مطرح کنيد من خواهشي از جنابعالي دارم و آن اينکه گفت وگو را طوري منعکس کنيد که برداشت سياسي از آن نشود. بحث، اقتصادي است. اين مطالب را بدون خط خاصي چاپ کنيد.

-حتماً، خيالتان راحت باشد. آقاي دکتر مجلس بالاخره طرح هدفمند کردن يارانه ها را به تصويب رساند. اما نگراني هايي در رابطه با اجراي اين طرح وجود دارد، شما نگران نيستيد؟

نکته مهمي که در رابطه با اين طرح وجود دارد اين است که همه متوجه الزام آن شده اند. ما نبايد بياييم به نکات منفي دامن بزنيم و بدبيني در جامعه ايجاد کنيم. بالاخره يک جراحي بزرگ در اقتصاد کشور قرار است صورت گيرد. اين جراحي تهديدي است که بايد به فرصت تبديل شود. بايد لزوم طي کردن چنين مسيري را بپذيريم. نبايد از ترس زمين خوردن بگوييم راه نرو. به نظر من هر روزي که در اجراي اين طرح تاخير بيفتد ضرر زيادي کرده ايم چون با وضعيتي که در حال حاضر داريم نمي توانيم بودجه را تراز کنيم. اگر اين طرح اجرا شود علاوه بر اينکه بودجه تراز خواهد شد باعث مي شود برداشت هاي بي رويه ارزي کاهش يابد. حتماً مي دانيد که يکي از راه هاي تراز بودجه کاهش هزينه ها است که در اين طرح دنبال آن هستيم.

-چقدر به اجراي اين طرح اميدواريد؟

من کاملاً اميدوارم. طرح تحول، براساس مطالعات کارشناسي گسترده يي تدوين شده است اما خب کيفيت اجراي آن خيلي مهم است. اگر خوب اجرا شود به اهدافش خواهد رسيد.

-اجراي اين طرح چقدر بر افزايش تورم تاثير مي گذارد؟

ببينيد نمي توان گفت در تورم تاثير ندارد. به هر حال اين طرح تورم زاست و سطح عمومي قيمت ها را تا ميزاني بالا مي برد اما شرايطي هم براي جبران اين تورم در نظر گرفته شده است.

-آقاي احمدي نژاد در مناظره هاي انتخاباتي وعده داد نرخ تورم تا پايان شهريور يک رقمي خواهد شد اما اين وعده به تحقق نرسيد. چرا؟

اگر به نمودار تورم نگاه کنيد کاملاً درخواهيد يافت نرخ تورم کشور روندي نزولي را طي مي کند. آخرين آماري که بنده دارم و مي توانم به شما بگويم اين است که در حال حاضر تورم بين 18 تا 19 درصد است. البته بخش عمده يي از اين تورم به ساختارها برمي گردد يعني در واقع ما با تورم ساختاري روبه رو هستيم.

-شما در مقطعي کشتي گير هم بوده ايد، فکر مي کنيد طرح تحول با کشتي چه رابطه يي دارد؟

ببينيد يک کشتي گير باهوش بايد به موقع از فنون استفاده کند تا امتياز بگيرد و همچنين اعتماد به نفس داشته باشد. در اجراي اين طرح به مانند ورزش کشتي بايد حواس مان جمع باشد تا از فنون (تکنيک ها) به موقع استفاده کنيم. البته اعتماد به نفس مان را بايد حفظ کنيم. چون اصل مهم در موفقيت طرح تحول اجراي درست آن است.

-آقاي دکتر به عنوان آخرين سوال، مي خواستم تحليل شما را از وضعيت اقتصادي کشور پس از انتخابات بدانم.

به نظر من اوضاع اقتصادي کشور پس از انتخابات روند بهبودي داشته. در بورس روز به روز شاخص ها بالاتر رفته. کاهش تورم نيز ادامه يافته. اينها همه نشان مي دهد اوضاع اقتصادي کشور خوب است.



©2013 APG.ir